Kenkähommia!
Laspon TC Prot ovat meikäläiselle kiipeilykenkien graalinmalja!

Normikengät on 42-43 kokoa ja TC:t 42-42,5. Nämä ovat pelittäneet sisältä ulos, släbiltä hänkkiin ja boulderista multipitsiin.

Sisällä käytän kuitenkin usein lähäreitä koska voin Smile

Nihkein boulderi jonka olen noilla kiivennyt on Jolkbyn "Käärmeen käyrä" 6c.

https://27crags.com/crags/jolkby-kirkkon...meen-kayra
Oho eiku!
Reply
(13-03-2022, 17:43)CnPs Wrote: https://runrepeat.com/size-charts/tenaya
Uhhhh... vielä tein tällaisen tarkastuksen tenayasta, niin tässä esim. ilmoitetaan ihan eri mitta kuin kenkä paketin kyljessä, eikä tenayan omilla sivuilla ole mm mittoja ilmoitettu, hohhoijaa...

Niin tuo Mondopoint on ISO-normi, paketin kyljessähän voi kai sitten olla jotain muuta millimetreinä ilmoitettuna. Itse myin 3.5 vuotta kiipeilykenkiä, niin jäi muutakin käsitystä kuin omat henkilökohtaiset käsitykset, myös Evolvin kengistä. Koon valinnassa on myös paljon kyse preferensseistä, ja toki jalan sekä kengän mallista, ja kengän istuvuudesta kiinni, joten vaikeahan sitä on netissä neuvoa. Isojalkainen, joka on tottunut napakkaan kenkään, on pystynyt vetämään Evolvista ns. katukenkää pienemmän koon jalkaansa. Tai eräs balettia pitkään harrastanut osti ensikengiksi aggressiiviset ja tosi tiukat kengät. Mutta suurin osa kiipeilijöistä on ottanut Evolvista vähän katukengän numeroa isomman numeron. Jollei pääse kokeilemaan kenkää, niin vähän arvauksellahan se tilaus menee. Evolvit on usein myös keinokuitua, eli kenkä ei veny käytössä samoin kuin nahkaiset kengät.
Reply
Mä siirryin aikoinani Solutionista Skwamaan just paremman kantapään takia. Sittemmin halusin testata Theorya kun se tuli markkinoille, mutta jotenkin se kantapää jäi täyttymättä yhtä hyvin kuin Skwamassa. Hommasin sen sijana uudet samankokoiset Skwamat. Vuoden päästä ja lisää hehkutusta monilta tutuilta Theorystä kuulleena päätin katsoa sen kortin kuitenkin, oli kantapäässä vähän pussia tai ei.

Paras päätös ikinä. Skwamat oli jo todella hyvät kengät itselle mutta Theoryssä tuntuu olevan Skwaman kaikki hyvät puolet (etenkin siitä verkkoyläosasta tykkään, ja et vetolenkki löytyy myös etupuolelta) mutta lisäksi kenkä on vähän jytympi sieltä mistä on hyvä olla, eli kärjestä. Pehmeä sieltä mistä tarvii ja vähän paksumpi kumi siellä missä siitä on hyötyä. Toukkarikumia for days. Tää saattaa hyvin olla se lopullinen killer app itselle mitä kenkiin tulee. Kantapää ei ole häirinnyt, hyvin sillä huukkaa, ja Andyn sanat kuulostaa järkeenkäyvältä kun sitä ajattelee.

(10-03-2022, 14:28)jorvey Wrote: Mitenkäs muuten muilla istuu kantapää kenkään? Itsellä tuntuu, että kaikissa kengissä (joita olen kokeillut) jää jonkin verran tyhjää sinne kantapäähän, varsinkin sivuilta. LaSpon swkamoija käytin tässä pari vuotta, ja niissä sitä ongelmaa ei huomannut niin vahvasti jämäkän ja kuppimaisen kantapään vuoksi. Ne taas muuten vaikutti olevan vähän "väärän muotoiset", kun ne painoivat akillesjännettä oikein huolella, varsinkin aluksi. Uusimpina kenkinä päätin koittaa scarpan VSR, joka kyllä tuntui sopivan todella hyvin jalkaan. Vaikka siltikin, siellä kantapäässä tuntuu olevan jonkun verran tyhjää (vaikka kenkää pois ottaessa kuuluu kunnon imukuppiääni Big Grin)

Scarpoja ostaessa myyjä osasi kertoa, että "Andy oli sanonut" siitä itseasiassa olevan hyötyä, että kantapää joustaa jonkun verran. Näin muovi hieman mukautuu otteen ympärille hookatessa ja on paremmin kitkaa. Itse taas koen enemmän luottoa hookkiin kun kantapää on kunnolla pohjassa. Mutta lopultahan nämä taitaa olla aika sellaisia tottumus/uskomus juttuja Big Grin.

Olisi mielenkiintoista kuulla muiden mielipiteitä kantapään fitistä kengässä
Reply
(10-03-2022, 15:56)maarit.katariina Wrote:
(09-03-2022, 16:15)CnPs Wrote: Mittasin jalan niin se on 280mm joten otanko tällä mitalla koon? Siitä puoli kokoa ylös on UK 9.5  285mm jalalle täsmä. Onko siis yksi koko ylös UK 10 ?

Jossakin on juttua että evolv pitäisi ottaa reilummin isompi, jopa kaksi kokoa, niin onko silloin huomioitu tuo puolikas erikseen?

Evolv on tosiaan "jenkkimitoitettu" kenkä, eli ovat tosi pieniä. Jos neuvotaan ottamaan isompi, niin yleensä ei lasketa puolikkaita kokoja.  Itselläni on noin 37.5-38 jalka, Evolvista mulla taisi olla aikoinaan koko 39, kun esim Laspon malleista käytän 36-36.5.

Evolvia (ja MadRockia kans) myytiin aikoinaan Camussa, mutta on nähtävästi poistunut valikoimasta. Evolv ei ole myynyt Suomessa kovin hyvin, joten veikkaan ettei sitä ihan heti nähdä minkään puodin valikoimissa. Mad Rockia ei ole näkynyt enää aikoihin.

Mad Rockia saa nykyään Varuste.netistä.

(10-03-2022, 14:28)jorvey Wrote: Mitenkäs muuten muilla istuu kantapää kenkään? Itsellä tuntuu, että kaikissa kengissä (joita olen kokeillut) jää jonkin verran tyhjää sinne kantapäähän, varsinkin sivuilta. LaSpon swkamoija käytin tässä pari vuotta, ja niissä sitä ongelmaa ei huomannut niin vahvasti jämäkän ja kuppimaisen kantapään vuoksi. Ne taas muuten vaikutti olevan vähän "väärän muotoiset", kun ne painoivat akillesjännettä oikein huolella, varsinkin aluksi. Uusimpina kenkinä päätin koittaa scarpan VSR, joka kyllä tuntui sopivan todella hyvin jalkaan. Vaikka siltikin, siellä kantapäässä tuntuu olevan jonkun verran tyhjää (vaikka kenkää pois ottaessa kuuluu kunnon imukuppiääni Big Grin)

Scarpoja ostaessa myyjä osasi kertoa, että "Andy oli sanonut" siitä itseasiassa olevan hyötyä, että kantapää joustaa jonkun verran. Näin muovi hieman mukautuu otteen ympärille hookatessa ja on paremmin kitkaa. Itse taas koen enemmän luottoa hookkiin kun kantapää on kunnolla pohjassa. Mutta lopultahan nämä taitaa olla aika sellaisia tottumus/uskomus juttuja Big Grin.

Minulla on myös ollut vaikeuksia löytää kantapäästä hyvin istuvaa kenkää, lukuisia malleja sovitettuani olen todennut että kyllä minulla jää kaikissa kengissä jonkin verran tyhjää sinne kantapäähän. Mutta Scarpan Instinct VS/VSR mallit istuvat minun jalkaani parhaiten. Skwamat olivat melko hyvät muuten paitsi että minulla oli niissä sama ongelma kuin sinulla, eli hiersi akillesjännettä liikaa.
Reply
Itsellä ensimmäiset kengät oli Laspon Skwamat, jotka on toiminut tosi hyvin ulkoboulderoinnissa. Ostin hiljattain uudet kengät, ideana oli aluksi hommata Tarantulat tai jotkut vastaavat vähemmän agressiiviset yksiköt, mutta meninkin Miuroilla, kun vaikutti sopivan omaan jalkaan niin hyvin. Molempia voin suositella, jospa toki mun käytössä menee strapit aika nopeasti rikki.

Kenkien yleistä "graalinmaljaa" tuskin löytyy, kun riippuu niin kovasti oman jalan muodosta, sekä käyttötarkoituksesta (sisä vai ulkokiipeily, släbihipsuttelun smearaus vai pienille otteille tarkka astuminen).
Reply
(10-03-2024, 22:10)Czab Wrote:
(10-03-2022, 15:56)maarit.katariina Wrote:
(09-03-2022, 16:15)CnPs Wrote: Mittasin jalan niin se on 280mm joten otanko tällä mitalla koon? Siitä puoli kokoa ylös on UK 9.5  285mm jalalle täsmä. Onko siis yksi koko ylös UK 10 ?

Jossakin on juttua että evolv pitäisi ottaa reilummin isompi, jopa kaksi kokoa, niin onko silloin huomioitu tuo puolikas erikseen?

Evolv on tosiaan "jenkkimitoitettu" kenkä, eli ovat tosi pieniä. Jos neuvotaan ottamaan isompi, niin yleensä ei lasketa puolikkaita kokoja.  Itselläni on noin 37.5-38 jalka, Evolvista mulla taisi olla aikoinaan koko 39, kun esim Laspon malleista käytän 36-36.5.

Evolvia (ja MadRockia kans) myytiin aikoinaan Camussa, mutta on nähtävästi poistunut valikoimasta. Evolv ei ole myynyt Suomessa kovin hyvin, joten veikkaan ettei sitä ihan heti nähdä minkään puodin valikoimissa. Mad Rockia ei ole näkynyt enää aikoihin.

Mad Rockia saa nykyään Varuste.netistä.

Minulla on myös ollut vaikeuksia löytää kantapäästä hyvin istuvaa kenkää, lukuisia malleja sovitettuani olen todennut että kyllä minulla jää kaikissa kengissä jonkin verran tyhjää sinne kantapäähän. Mutta Scarpan Instinct VS/VSR mallit istuvat minun jalkaani parhaiten. Skwamat olivat melko hyvät muuten paitsi että minulla oli niissä sama ongelma kuin sinulla, eli hiersi akillesjännettä liikaa.

Nyt löyty uudet täydellisesti istuvat kengät! So iLL Torque.
Reply

Forum Jump: