Threads: 22
15-02-2022, 13:19
Kenkäkeskustelu on yksi suurimmista puheenaiheista mitä itselle on tullut vastaan, ja nykyään valmistajia ja malleja on niin pirusti erilaista että uusia kenkiä etsiessä ei oikein tiedä mistä aloittaisi penkomaan itselleen kenkien Graalin maljaa...
Kommentteihin omia kenkäsuosituksia tai muuten jutustelua eri malleista - let the games begin.
Aloitetaans tällaisella.
Itsellä olisi hakusessa ensikesälle ulkokiville boulderointiin uudet popot. Aiempaa kokemusta löytyy lähinnä Tenayan Mundakoista sekä Ocunin Ozoneista, jotka viimeisempänä käytössä. Mundakat ollut jalkaan ihan jees, mutta ehkä liian mukavat ja sukkamaiset jotta mun fysiikalla ulkona toimisi kovinkaan hyvin.
Ocunin Ozonet sopii jalkaan kuin nakutetut, ehkä pientä tyhjää kantapäissä mutta muuten olen ollut todella tyytyväinen, lähinnä mietityttää olisiko jollain valmistajalla (tai Ocunilla) hieman vastaavaa kenkää jotka voisi verrokiksi ostaa Ozonejen kaveriksi.
Lisähaasteetta itsellä luo se, että moraali ei taivu nahkakenkien ostoon vaan tarkoitus olisi ostaa 100% keinokamaa. Ns. vegaanimerkintöjä kenkäkaupoista ei löydy kuin harvoilta valmistajilta, joten jos jollain olisi hyvät synteettiset mallit tiedossa niin olisin kiitollinen ehdotuksista!
Threads: 0
Leveäjalkaisena nuo kengät on ollut ongelma sen muutaman vuoden mitä olen kiipeillyt mutta sen jälkeen kun kokeilin Ocunin Bullitteja ostin yhden parin sisäkiipeilyyn ja toisen parin (koon pienemmän) ulkokäyttöön ja olen ollu hyvin tyytyväinen. Edelliset XXLstä ostetut Borealin Diabolot eivät nyt varsinaisesti olleet huonot mutta tein sen virheen että kävelin ne jalassa liikaa salilla ja siitä seurasi parin kuukauden isovarpaiden nivelten jomotus.
Threads: 1
Olen käyttänyt hurjan määrän tunteja ekan kengän pohdintaan, koska mulla on toinen isovarvas loukkaantunut, eikä salli kovaa painetta. On myös vähän harvinaisempi jalan malli "afrikkalainen" elikkä pisimmät kaksi varvasta saman mittaisia.
Olen päätynyt evolvin phantomiin, ison toeboxin ja parhaan muotoutuvuuden takia, kenkässä jossa on nyky stantardeilla paksuhko pohja boulderointiin. Kengän pitää muotoutua mulle nopeasti ilman isoa puristusta, ja tukea hieman mutta kehittää jalkapohjan lihaksistoa kuitenkin. Tubelta saa hyvät ohjeet. Normi kenkää yksi koko ylöspäin niin on mukava ja samalla koolla on tiukka.
Ongelma mulla on, kun sattuneesta syystä ja sukasta ym johtuen mulla ei ole mitään normi kengän vakio kokoa.
Mittasin jalan niin se on 280mm joten otanko tällä mitalla koon? Siitä puoli kokoa ylös on UK 9.5 285mm jalalle täsmä. Onko siis yksi koko ylös UK 10 ?
Jossakin on juttua että evolv pitäisi ottaa reilummin isompi, jopa kaksi kokoa, niin onko silloin huomioitu tuo puolikas erikseen?
Testaaja kuitenkin kehui että 3. sessio niin muotoutui täydellisesti, ja se näyttääkin siltä. Teobox tekee tilaa ylöspäin hyvin, kun tulee taivutus painetta.
Okei…
Ocunin uudistetut Ozonet näytti aika hyviltä kun hallilla katselin, toukkariin tullut ainakin lisää kumia ja kuulema kantapää edelliseen verrattuna skidisti tiukempi. Pitänee ottaa varmaan testiin kun pääsee ulos.
Threads: 4
(09-03-2022, 16:15)CnPs Wrote: Olen käyttänyt hurjan määrän tunteja ekan kengän pohdintaan, koska mulla on toinen isovarvas loukkaantunut, eikä salli kovaa painetta. On myös vähän harvinaisempi jalan malli "afrikkalainen" elikkä pisimmät kaksi varvasta saman mittaisia...
Riskaabelia hommaa ostella kenkiä sovittamatta, varsinkin jos on paljon tosi spesifejä kriteereitä sen istuvuuden suhteen. Viimeksi kun mallia vaihdoin niin taisin sovittaa yli kymmentä erilaista kenkää ja parhaiten istuvista useampaa eri kokoa ennen kun löytyi se oikea.
Korjatkaa joku jos tiedätte paremmin mutta en ainakaan oo itse törmännyt Evolvin kenkiin Suomessa. Tässä vois ehkä olla markkinarako maahantuojille vink vink, tykkäisin kans Mad Rockin kenkiä kokeilla
10-03-2022, 14:28
(This post was last modified: 10-03-2022, 14:31 by jorvey.)
Mitenkäs muuten muilla istuu kantapää kenkään? Itsellä tuntuu, että kaikissa kengissä (joita olen kokeillut) jää jonkin verran tyhjää sinne kantapäähän, varsinkin sivuilta. LaSpon swkamoija käytin tässä pari vuotta, ja niissä sitä ongelmaa ei huomannut niin vahvasti jämäkän ja kuppimaisen kantapään vuoksi. Ne taas muuten vaikutti olevan vähän "väärän muotoiset", kun ne painoivat akillesjännettä oikein huolella, varsinkin aluksi. Uusimpina kenkinä päätin koittaa scarpan VSR, joka kyllä tuntui sopivan todella hyvin jalkaan. Vaikka siltikin, siellä kantapäässä tuntuu olevan jonkun verran tyhjää (vaikka kenkää pois ottaessa kuuluu kunnon imukuppiääni  )
Scarpoja ostaessa myyjä osasi kertoa, että "Andy oli sanonut" siitä itseasiassa olevan hyötyä, että kantapää joustaa jonkun verran. Näin muovi hieman mukautuu otteen ympärille hookatessa ja on paremmin kitkaa. Itse taas koen enemmän luottoa hookkiin kun kantapää on kunnolla pohjassa. Mutta lopultahan nämä taitaa olla aika sellaisia tottumus/uskomus juttuja  .
Olisi mielenkiintoista kuulla muiden mielipiteitä kantapään fitistä kengässä
10-03-2022, 15:56
(This post was last modified: 10-03-2022, 16:04 by maarit.katariina.)
(09-03-2022, 16:15)CnPs Wrote: Mittasin jalan niin se on 280mm joten otanko tällä mitalla koon? Siitä puoli kokoa ylös on UK 9.5 285mm jalalle täsmä. Onko siis yksi koko ylös UK 10 ?
Jossakin on juttua että evolv pitäisi ottaa reilummin isompi, jopa kaksi kokoa, niin onko silloin huomioitu tuo puolikas erikseen?
Evolv on tosiaan "jenkkimitoitettu" kenkä, eli ovat tosi pieniä. Jos neuvotaan ottamaan isompi, niin yleensä ei lasketa puolikkaita kokoja. Itselläni on noin 37.5-38 jalka, Evolvista mulla taisi olla aikoinaan koko 39, kun esim Laspon malleista käytän 36-36.5.
Evolvia (ja MadRockia kans) myytiin aikoinaan Camussa, mutta on nähtävästi poistunut valikoimasta. Evolv ei ole myynyt Suomessa kovin hyvin, joten veikkaan ettei sitä ihan heti nähdä minkään puodin valikoimissa. Mad Rockia ei ole näkynyt enää aikoihin.
11-03-2022, 18:50
(This post was last modified: 11-03-2022, 18:57 by CnPs.)
Hieman silti arveluttaa, koska on evolvin sivuilla selitetty millimetri taulukolla koko. Mutta uskon eniten testaajiin, jotka kertoi että ota normaali koko tai seuraava ylöspäin, ja he on eurooppalaisia, tämä Matt ja partneri... Löysin kaapista kengät jotka ostin salille ennen loukkaantumista ja ne on hyvät ilman sukkaa koko 10. Sukan kanssa liian tiukka. Himpun väljä oikeastaan ilman sukkaa.
Sen jälkeen olen ostanut isompia ettei varvas rasitu.
Taidan ostaa evolvin koon 10
Evolv panthom kyllä sekoittaa myös siinä että varvasta ei silleen pinchata niissä, vaan se kaartuu alas suorana ja pinchataan vasta jos on paineessa pakko. Uskon että tämä on paras ratkaisu alkuun myös varpaalleni.
Ocunin salikenkä on 45 koolla tuskainen joka siis on UK10 mutta jos se olisi alas kaarrettu niin toisi lisää kokoa ja mukavuutta. 10 koko saa eniten aihetodisteita/puoltoja, kun Suomi oppaassakin vilahtaa että evolvin saattaa joutua ottamaan jopa kaksi kokoa ylöspäin. Millimetri koon kanssa tämäkin nyt pitäisi paikkansa.
Mitä tulee tuohon postimyynti ostoon, niin no problem, kun en paremmista tiedä kuin kauheista salikengistä minun jalkaan. Pakko olla postimyynnistä paremmat. Luotan myös tuohon muotoutuvuuteen, ja käytän tarvittaessa lämpöpuhallinta alkuun.
13-03-2022, 17:43
(This post was last modified: 13-03-2022, 17:54 by CnPs.)
Nyt olen taas palannut evolvin kokoon UK9.5 siksi että on tuo millimetri mitta niin selkeästi ilmoitettu.
Jotkut on varmaan sekoittaneet tuon US koon, tai sitten ennen ei ole ollut mm mittoja esillä evolvilla.
Katselin tänään hyllystä jossa on tarjolla tenaya ja ocun, niin tenayan koot on hurjan paljon mm mittoina pienemmät kuin evolvilla, suhteessa US ja UK kokoon.
Tuo mitoitus saattaa pohjata 3,5mm pohjan venyvyyteen terveessä jalassa. Ennakko arvio.
Tässä on juuri syy miksi valitsen evolvin, koska siinä on keskeltä lestiä enemmän jäykistetty lesti ja 4,2mm pohja, joka kuitenkin sallii kärjestä jouston melkein yhtä hyvin kuin herkät kengät ja luo tatsia. Jäykistyy ei siis jatku kärkeen.
Hieman tulee olemaan sivuilta tiukka lesti phantomissa mulle, mutta niin ohjeen mukaan pitää ollakin, siis loukkaantuneeseen varpaaseen. Mulla kuitenkin taipuu vielä hyvin oikeaan asentoon, mutta helposti linttaa sivuun. Jalkapohjan vahvistus pitäisi korjata vamman.
Tenayasta päätellen millimetri mitta on validi, ja UK koko pohjaa venymisen arvioon monissa kengissä. Mitä vahvempi terve jalka niin sitä paremmin voi venyttää.
UK9 olisi siis sama kuin jalan mutta mulla phantomissa mm pohjalta. Mulla ei saa tuo vasuri puristaa kärjestä päin joten taidan ottaa 5mm pidemmän, kun puristusta/venytystä tulee sivuilta niin saattaa kutistaa pituutta.
Seuraava postaus on toivottavasti se, kun nähdään kuinka äijän kävi.
https://runrepeat.com/size-charts/tenaya
Uhhhh... vielä tein tällaisen tarkastuksen tenayasta, niin tässä esim. ilmoitetaan ihan eri mitta kuin kenkä paketin kyljessä, eikä tenayan omilla sivuilla ole mm mittoja ilmoitettu, hohhoijaa...
|