Otelaudat & sormien treenaaminen
Mä olen ollut aina vähän laiska tekemään otelaudassa voimakestävyyttä tai muuta pidempää treeniä, koska se on vaan niin tylsää ja kiipeämällä paljon hauskempaa. Maksimivoimaa sen sijaan on kätevä tehdä sormilaudalla, koska treeni on lyhyt, sen voi tehdä kotona ja otetta on helpompi kontrolloida ja siksi loukkaantumisriski on pienempi.

Tänä syksynä Tyler Nelson julkaisi artikkelin aktiivisen ja passiivisen voimantuoton eroista kiipeilijän kannalta (https://www.trainingbeta.com/fingerboard-limits/). Jos ei ole tuttu mies niin kannattaa ottaa seurantaan, miehellä on hyvä tutkimukseen perustuva ote juttuihinsa. 

Artikkelin innoittamana aloitin aktiivisen maksimivoimaharjoittelun, jota tosin takana vasta pari kokeilua ja kaksi varsinaista treeniä. Mulla on Tindeqin kahva roikkumassa katosta sopivalla korkeudella, pöytä alla johon nojaan kyynärpään ja sitten vedän pelkillä sormilla Tindeqin 11mm:n listasta. Pidän sormien kaikki nivelet koukistettuina, koska niin tulee aktivoitua myös kaikki sormea koukistavat lihakset. Mutta toki tätä voisi tehdä vaikka half crimpilläkin. Vedän sormilla täysiä ja toistan yhteensä 3 kertaa muutaman sekunnin tauoilla. Sitten parin minuutin tauko ja uusi sarja. Sarjoja yhteensä 5. Eli ihan kuin tekisi punttisalilla maksimivoimaa, 5x3. Mulla on Tindeqin voimamittari, joten pystyn seuraamaan tuloskehitystä. 

Kokeilin myös aktiivisen ja passiivisen voimantuoton eroa vetämällä tuolla pöytä-setupillani isommasta listasta half crimpillä 35kg. Jos taas ilman pöytää vedän samasta listasta (vähän kuin yhden käden leukaa yrittäis vetää), tulos on 60 kg. Eli aika iso ero siinä mitä sormet pystyy aktiivisesti tuottamaan vs paljonko ne pystyy passivisesti pitämään.

Attached Files Thumbnail(s)

Reply

Messages In This Thread
Otelaudat & sormien treenaaminen - by Ville - 12-05-2022, 09:57
RE: Otelaudat & sormien treenaaminen - by Nurja - 26-09-2022, 09:00

Forum Jump: