Olen tähän asti kotisetupissani käyttänyt 21mm listaa, jolla sormitreenit on lähinnä jäänyt satunnaisiin kokeiluihin. Nyt olis tarkoitus siirtyä aktiivisemmin treenaamaan, joten kiinnostaisi kuulla millä laudalla muut treenaa ja miten?
Kuulemani mukaan esimerkiksi Latticen apissa löytyy hyvää treeniä ja muutenkin Latticen 20mm lista on tuntunut lähes ihanalta omiin sormiin hallilla, mitä sitä olen hipelöinyt.
Nyt hakusessa siis parhaat otelaudat ja otelautatreenit, fire at will!
12-05-2022, 14:33 (This post was last modified: 12-05-2022, 14:34 by vuahi.)
Parhaasta en itse tiedä, mutta tuntuu että tuo optimaalisen otelauta-treenin konfigurointi menee monella lähes neuroottiseksi.
Joskus kuulee mainittavan, että tärkeintä ei ole se, että miten roikkuu vaan että kunhan roikkuu ja riittävästi. Tähän perustuen oma protokollani sisältää ainoastaan 20mm raossa (beastmaker 1000) half crimppausta repeater-mallilla, eli (7sec roikkumista + 3sec lepoa) x 6. Eli yksi "toisto" sisältää 60sec ajan roikkumista ja lepoa 7/3 suhteella.
Säädän painoa siten, että about 85% maksimiteholla menee jokainen toisto. Tämän voi tehdä lisäpainolla tai ottamalla painoa pois esim. taljan avulla tai jalalla maasta tukien. About 4-5 päivän välein tulee tehtyä, hieman fiiliksestä ja kiipeilyistä riippuen. Koska kyseessä on vaan kiipeilyä tukeva harjoite, niin kiipeily menee aina edelle.
Tuntuu, että sportissa power endurance tulee aina ensimmäisenä vastaan joten ehkäpä tällä saa sitä treenattua.
Postasinkin jo itsetekemäni otelaudan tuonne DIY-puolelle jossa 20mm lista missä suoraa pintaa on 18mm + 2mm pyöristys, tuntuu mukavalle muttei liian mukavalle. Itsellä sormireenit ovat hyvin tavanomaiset mutta nyt olen ottanut tavaksi aloittaa tekemällä leukatreenin otelaudassa koska sisällä ei ole tankoa, yleensä half-crimp otteella. Tuntuu loogiselta että sillä olisi positiivista vaikutusta kiipeilyyn koska eihän niistä otteista ole tarkotus pelkästään roikkua vaan johonki suuntaanki pitäisi päästä .
Itsellä käytössä beastmaker 1000, mikä on ihan kiva mutta ehkä turhan monipuolinen. Jugit ylhäällä on kivat, mistä voi tehdä lämpätessä vaikka leukoja ja sloppereita tulee välillä käytettyä. Käytännssä kuitenkin yksi 20mm reuna riittää hyvin.
(12-05-2022, 14:33)vuahi Wrote: Parhaasta en itse tiedä, mutta tuntuu että tuo optimaalisen otelauta-treenin konfigurointi menee monella lähes neuroottiseksi.
Joskus kuulee mainittavan, että tärkeintä ei ole se, että miten roikkuu vaan että kunhan roikkuu ja riittävästi. Tähän perustuen oma protokollani sisältää ainoastaan 20mm raossa (beastmaker 1000) half crimppausta repeater-mallilla, eli (7sec roikkumista + 3sec lepoa) x 6. Eli yksi "toisto" sisältää 60sec ajan roikkumista ja lepoa 7/3 suhteella.
Säädän painoa siten, että about 85% maksimiteholla menee jokainen toisto. Tämän voi tehdä lisäpainolla tai ottamalla painoa pois esim. taljan avulla tai jalalla maasta tukien. About 4-5 päivän välein tulee tehtyä, hieman fiiliksestä ja kiipeilyistä riippuen. Koska kyseessä on vaan kiipeilyä tukeva harjoite, niin kiipeily menee aina edelle.
Tuntuu, että sportissa power endurance tulee aina ensimmäisenä vastaan joten ehkäpä tällä saa sitä treenattua.
Juuri tällaista tietoa aiheesta kaipasinkin, suuret kiitoset vuahi! Tarkoitus olisi pitää homma suht yksinkertaisena ja lähteä säännöllisesti toteuttamaan, joten jotain tämän tapaista vois itsekin alkaa toteuttaan.
Meikäläisen DIY laudassa 40, 20 ja 6mm listat. Kaikki vaakatasossa, joten aattelin josko tekisi siihen jonkinlaisen kallistus sydeeemin sloupperin suuntaan.
Mä olen ollut aina vähän laiska tekemään otelaudassa voimakestävyyttä tai muuta pidempää treeniä, koska se on vaan niin tylsää ja kiipeämällä paljon hauskempaa. Maksimivoimaa sen sijaan on kätevä tehdä sormilaudalla, koska treeni on lyhyt, sen voi tehdä kotona ja otetta on helpompi kontrolloida ja siksi loukkaantumisriski on pienempi.
Tänä syksynä Tyler Nelson julkaisi artikkelin aktiivisen ja passiivisen voimantuoton eroista kiipeilijän kannalta (https://www.trainingbeta.com/fingerboard-limits/). Jos ei ole tuttu mies niin kannattaa ottaa seurantaan, miehellä on hyvä tutkimukseen perustuva ote juttuihinsa.
Artikkelin innoittamana aloitin aktiivisen maksimivoimaharjoittelun, jota tosin takana vasta pari kokeilua ja kaksi varsinaista treeniä. Mulla on Tindeqin kahva roikkumassa katosta sopivalla korkeudella, pöytä alla johon nojaan kyynärpään ja sitten vedän pelkillä sormilla Tindeqin 11mm:n listasta. Pidän sormien kaikki nivelet koukistettuina, koska niin tulee aktivoitua myös kaikki sormea koukistavat lihakset. Mutta toki tätä voisi tehdä vaikka half crimpilläkin. Vedän sormilla täysiä ja toistan yhteensä 3 kertaa muutaman sekunnin tauoilla. Sitten parin minuutin tauko ja uusi sarja. Sarjoja yhteensä 5. Eli ihan kuin tekisi punttisalilla maksimivoimaa, 5x3. Mulla on Tindeqin voimamittari, joten pystyn seuraamaan tuloskehitystä.
Kokeilin myös aktiivisen ja passiivisen voimantuoton eroa vetämällä tuolla pöytä-setupillani isommasta listasta half crimpillä 35kg. Jos taas ilman pöytää vedän samasta listasta (vähän kuin yhden käden leukaa yrittäis vetää), tulos on 60 kg. Eli aika iso ero siinä mitä sormet pystyy aktiivisesti tuottamaan vs paljonko ne pystyy passivisesti pitämään.
Mulla käytössä Beastmaker 1000. Käytän Grippy sovelluksen treenejä kännykällä. Lähinnä "Beginner's endurance" treeniä. Koska se on ainoa johon voimat riittää tällä hetkellä . Tuo on muuten kätevä appi, mutta tosi niukasti aloittelijoille suunnattuja treenejä. Ja nekin jotka on merkitty "beginner" treeneiksi ovat aivan liian rankkoja minulle.
Vähän asiaan liittymättä mutta tuleeko muille selkä kipeäksi otelaudassa roikkumisesta? Mulla tulee.
Loukkaantumisen myötä on herännyt ajatus että olisi pitänyt kuunnella konkaria ja kiipeillä vaan. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. Paras tähän asti mulle, on nyt löydetty pallo ote, jolla aussi vetoja. Hyvä kulma. Painottuu loukkaantuneet sormet, ja keho oppii menemään heikoimman lenkin kautta.
Jos selkä kipetyy niin aluksi paita pois ja videointia. Pitää katsoa ergonomiaa ja symmetriaa ja opetella rentoutuksia ja jännityksiä. Kehon hallintaa.
Ihan vaan rehtiä mielipidettä omalla kokemuksella. Ei mitään kiveen kirjoitettua